Entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej (łokieć tenisisty)

Łokieć tenisisty, czyli entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej jest spowodowany powtarzanymi napięciami przeciążającymi bliższe przyczepy mięśni prostowników nadgarstka. Napięcia te narastają podczas ruchów rotacyjnych przedramienia. Problem ten występuje szczególnie u sportowców (tenisistów, siatkarzy, kulturystów, golfistów) poza tym często dotykają osoby pracujące ,,przy komputerze’’(tj. informatyków, pracowników biurowych, graczy komputerowych).

Podstawowym objawem jest ból bocznej powierzchni łokcia, ból nasila się po naciśnięciu palcem okolicy nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Ból nasila się podczas podnoszenia przedmiotów, np podnoszenia czajnika z wodą ręką wyprostowaną w łokciu. Początkowo ból występuje jedynie podczas silnego obciążenia ręki, następnie ból staje się coraz bardziej dokuczliwy i utrudnia prawidłowe chwytanie.

Celem potwierdzenia diagnozy poza badaniem w gabinecie ortopedycznym wykonuje się również badanie RTG i USG stawu łokciowego.

Leczenie nieoperacyjne polega odpoczynku od czynności mogących powodować ból łokcia tj gry w tenisa bądź pracy zawodowej. Włączeniu pracy z fizjoterapuetą celem polepszenia elastyczności mięśni prostowników nadgarstka. Dodatkowo wprowadzane są zabiegi falą uderzeniową, laseroterapia okolicy nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Uzupełnienie leczenia stanowi orteza nadgarstka, która stwarza dogodne warunki do gojenia się tkanek.  6 tyg takiego leczenia najczęściej przynosi ustąpienie dolegliwości.

W przypadku braku poprawy, bądź pierwotnie w przypadku istotnych zmian w badaniu klinicznym, badaniach obrazowych RTG, USG należy wykonać leczenie z zastosowaniem PRP (platalet rich plasma- osocza bogatopłytkowego). PRP stanowi kompleks składników leczniczych krwi chorego. Zabieg wykonywany jest w trybie ambulatoryjnym, w gabinecie zabiegowym pobierana jest krew chorego, po obróbce laboratoryjnej i odpowiednim zagęszczeniu składników naprawczych naszej własnej krwi jest ona nam wstrzykiwana do chorego przyczepu mięśnia, celem jego leczenia. Zabieg ten trwa zazwyczaj około 60-90 minut. Wielką zaletą PRP jest jego biologiczne działanie zasobami własnego organizmu. Podanie PRP stymuluje gojenie się entezopatii bez powikłań ogólnoustrojowych, tak licznie występujących w przypadku leczenia łokcia tenisisty z zastosowanie leków sterydowych.

Ostatnią linię leczenia łokcia tenisisty stanowi postępowanie operacyjne. W przypadku braku poprawy po leczeniu nieoperacyjnym (odpoczynku, rehabilitacji, leczeniu osoczem bogatopłytkowym) u około 20% istnieje konieczność leczenia operacyjnego. Zabieg wykonywany jest w trybie jednodniowego pobytu w klinice. Chory znieczulony jest miejscowo. Ortopeda wykonuje operację polegającą na oczyszczeniu przyczepu mięśnia prostownika krótkiego nadgarstka z jednoczasowym obniżeniem jego przyczepu do kości. Zabieg trwa około 30-45 min. Chory wypisywany jest do domu tego samego dnia. Uzupełniająca rehabilitacja zaczyna się w 2-3 dobie od operacji a po około 5-6 tyg istniej możliwość powrotu do pracy bądź gry w tenisa.